ără a pomeni nimic despre acest lucru în campania electorală, ministrul desemnat al Transporturilor, Radu Berceanu, a făcut sâmbătă, la audierea în comisiile parlamentare de specialitate, o declaraţie şoc: vrea să le propună americanilor de la Bechtel să construiască autostrada Transilvania doar pe tronsunul Borş - Târgu Mureş, restul urmând să fie relicitat. "Propunerea pentru Bechtel ar fi să facă ei până la Târgu Mureş şi să renunţe la restul, ca să facă o treabă bună, şi noi să le scoatem pe celelalte la licitaţie. Şi, dacă mai vor să lucreze în România, pot licita pentru alte proiecte, pentru că avem multe autostrăzi de făcut, şi ar mai fi o variantă prin care să extindem autostrada de la Cluj până la graniţa de Vest, dar rămâne de văzut dacă vor accepta", a spus Berceanu.
Într-adevăr, este obligatoriu ca şi americanii să fie de acord. Pentru că, aşa cum spunea chiar Berceanu în timpul primului
său mandat la Transporturi
, în 2005-2007, “contractul cu Bechtel conţine, practic, numai obligaţii pentru statul român şi numai drepturi pentru partea americană”. În acest condiţii, o reziliere sau modificare unilaterală a contractului pare o misiune greu de îndeplinit, dacă nu chiar imposibilă. Proiectul de construcţie a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract acordat, fără licitaţie, companiei americane Bechtel de către guvernul Adrian Năstase, aflat pe final de mandat.
Duminică, Berceanu a punctat, pentru Gândul, că în nici un caz nu se pune problema unei modificări unilaterale a contractului, pentru că statul român nu ar avea câştig de cauză. “Le voi propune să se oprească la Târgu Mureş, iar tronsonul până la Braşov să-l împărţim în sectoare mai mici, care să fie finalizate în acelaşi timp cu prima porţiune. Dacă ei nu sunt de acord, nu avem ce face”, ne-a declarat ministrul desemnat în Cabinetul Boc.
Orban: “Americanii pot da statul în judecată”
Acest lucru este susţinut şi de ministrul în funcţie, Ludovic Orban. “Dacă americanii nu sunt de acord cu restrângerea contractului, este foarte dificil. Singura modalitate este ca statul să nu mai finanţeze tronsonul Târgu Mureş – Borş. Dacă însă acest tronson este ulterior scos la licitaţie, Bechtel se poate adresa instanţei, cu şanse foarte mari de câştig, deoarece contractul le conferă foarte multe avantaje”, a declarat Orban pentru Gândul.
Nici declaraţiile făcute, tot sâmbătă, referitoare la alte proiecte de infrastructură, nu corespund întru totul ofertei electorale a PDL de acum nici o lună de zile. Referindu-se la Autostrada Moldova de pe Coridorul Paneuropean IX, Berceanu a spus că această ar putea fi finanţată din fonduri europene, dar nu în prezent, şi că România trebuie să pregătească proiectul. Pe de altă parte, a spus ministrul desemnat, autostrada Iaşi-Targu Mureş ar putea fi construită mai întâi pe un singur fir, care să fie dat în folosinţă, timp în care să fie realizat şi al doilea sens. Costurile pentru acest proiect sunt estimate la aproximativ la opt miliarde euro
, iar durata de execuţie de minimum şase-şapte ani. Deci nu poate fi gata până în 2012, cum a promis PDL în campania electorală. În campanie, liderii PDL spuneau că vor construi în patru ani de zile 836 km de autostradă. În plus, susţineau pedeliştii, până în 2013 urma să fie gata tronsonul tronsonul Nădlac - Constanţa (855 km), situat pe coridorul IV, 110 km de autostradă Bucureşti - Braşov şi 108 km între Ploieşti şi Focşani.
Şi totuşi, Berceanu a venit şi cu elemente noi. El a precizat că ultimii 25 de kilometri ai Autostrăzii Bucureşti-Piteşti ar putea fi lărgiţi la trei benzi, iar în zona Lacul Morii din Bucureşti să fie realizată o străpungere, astfel încât traficul să fie redirecţionat pentru a decongestiona zona de intrare în Capitală.